Zapobiegaj problemom ze wzrokiem

Zapobiegaj problemom ze wzrokiem

Dbanie o wzrok to nie tylko ograniczanie wpatrywania się w ekran telewizora lub komputera, ale również odpowiednia dieta. W produktach, które spożywamy, powinna znaleźć się przede wszystkim witamina A, bo to ten składnik ma zbawienny wpływ na nasze oczy. Nie należy jednak przesadzać, ponieważ nadmiar witaminy A może zadziałać odwrotnie i spowodować problemy ze wzrokiem, a do tego nudności i swędzenie skóry, która w wyniku nadmiaru witaminy w organizmie przybiera żółtawy kolor. Niedobór objawia się wysychaniem spojówek i pogorszeniem widzenia, a także łuszczycą, suchą skórą i łamliwością paznokci. Znanym objawem braku witaminy A w organizmie jest tzw. „kurza ślepota”, czyli bardzo słabe widzenie po zmierzchu. Aby nie spotkały nas takie przypadłości, warto zadbać o uzupełnienie codziennej diety w około 1 mg niezbędnej dawki. Gdzie można ją znaleźć? Bogatym źródłem witaminy A jest wątroba oraz żółtko jaja. Największą dawkę znajdziemy w wątróbce drobiowej, najmniejszą w wieprzowej. Ponadto warto wprowadzić do swojej kuchni marchewkę, pietruszkę oraz szpinak. Najwięcej tej -cennej dla wzroku i prawidłowej wilgotności tkanek miękkich – witaminy znajduje się w tranie. Rybą, która odgrywa tutaj ogromną rolę, jest dorsz. Ponadto witaminę A znajdziemy w dyni, morelach, pomidorach oraz maśle i śmietanie.

Szkodliwe działanie fluoru

Szkodliwe działanie fluoru

Fluor występuje w naszym środowisku w bardzo dużych ilościach. Dostarczamy go sobie poprzez używanie chociażby wody z kranu, przez co bardzo łatwo jest przesadzić i umieścić w swoim organizmie zbyt wielką ilość owego pierwiastka. Fluor dodawany jest do past do zębów, ponieważ badania potwierdzają, że wzmacnia szkliwo. Jego obecność w pastach i wodzie pitnej może spowodować niejakie przedawkowanie i źle wpłynąć na stan psychiczny. Podobno woda z fluorem podawana w dużych ilościach sprawia, że pijacy ją ludzie są bardziej podatni na manipulacje. Było to wykorzystywane w czasie wojny. Szkodliwe działanie fluoru zostało z czasem odkryte. Dlatego właśnie pasty do zębów i gumy do żucia z fluorem przestały być polecane przez dentystów, a gdzieniegdzie ich używanie jest wprost zabronione. Niektórzy naukowcy twierdzą, że picie zbyt dużej ilości fluoryzowanej wody może doprowadzić do odwapnienia kości, a nawet do raka. Warto więc zwracać uwagę na to, czy w kupowanych przez nas słodyczach lub napojach znajduje się fluor i kontrolować spożywane przez nas ilości tego pierwiastka. Jego niedobór może spowodować próchnicę, ale wystarczająco wysokie stężenie znajdziemy w wodzie pitnej. Nie trzeba dodatkowo uzupełniać diety w suplementy lub specjalnie kupować w sklepie jedynie pasty do zębów z fluorem.

Piękny, zdrowy uśmiech

Piękny, zdrowy uśmiech

Piękny uśmiech jest ozdobą naszego wizerunku. Od najmłodszych lat trzeba o zęby dbać. Już niemowlętom, którym dopiero zęby wychodzą mamy „myją” zęby palcem owiniętym gazą. Są również małe szczoteczki nasadzane na palec. Mama masuje dziąsła,omiata małe ząbki. Później, kiedy dziecko ma już wszystkie zęby i jest bardziej samodzielne samo myje zęby. Są specjalne, małe szczoteczki dla dzieci. Specjalne pasty od urodzenia do 6 roku życia. Te pasty zawierają odpowiednią ilość fluoru, tak, żeby połknięta pasta nie powodowała nadmiaru tego składnika w organizmie. Dzieci nie zawsze umieją wypluwać. A jeśli mycie zębów nie sprawia frajdy, a dziecko opornie do tego podchodzi można kupić szczoteczkę elektryczną. Nie tylko są kolorowe i ozdobione ulubionymi postaciami z bajki ale również szybko i skutecznie czyszczą zęby. Logopedzi zalecają szczotkowanie również ust i okolic ust. Uwrażliwia to ważną strefę aparatu mowy jak również jest rodzajem terapeutycznego masażu. Pomaga wymawiać prawidłowo głoski i pozwala na lepszą świadomość własnego ciała. Stomatologia ma również swoje nowatorskie odkrycia. Kolorowe plomby do zębów, smakowy żel, który stosuje się przed znieczuleniem. To wszystko staje się dla dzieci atrakcyjniejsze i niekiedy odwraca uwagę od wciąż nieprzyjemnego borowania.

Zdrowotne znaczenie błonnika

Zdrowotne znaczenie błonnika

Błonnik pojawia się na sklepowych półkach nie tylko w postaci warzyw i owoców, ale również w płatkach śniadaniowych, otrębach i musli. Istnieją produkty, które nie zawierają błonnika. Należy do nich m.in. mięso, mleko, masło czy alkohol. Czym charakteryzuje się ta substancja, skoro zyskuje uznanie dietetyków i jest chętnie kupowana przez osoby dbające o swoją sylwetkę? Przede wszystkim trzeba wiedzieć o tym, że błonnik pomaga regulować trawienie i jest polecany osobom ze skłonnościami do zaparć i nieregularnego wypróżniania się. To problem, o którym nie wszyscy mówią, ale można pomóc sobie poprzez dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości błonnika. Ponadto pomaga on w regulowaniu ciśnienia krwi, a także przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu. Błonnik ma zbawienny wpływ na jelita oraz przewód pokarmowy. Dlatego jest doceniany przez lekarzy i polecany osobom z nadwagą czy skłonnością do otyłości. Znajduje się także w diecie cukrzyków, ponieważ pozwala obniżać poziom glukozy we krwi. Jeżeli nie spożywamy produktów bogatych w błonnik, możemy dostarczyć go organizmowi dzięki specjalistycznym suplementom diety, których nie brakuje na rynku. Pamiętajmy też, aby nie przesadzić. Zamiast pomóc, błonnik może wtedy spowodować ból brzucha czy wzdęcia. Nie powinny go stosować osoby z wrzodami oraz poważnymi stanami zapalnymi układu pokarmowego.

Pielęgnacja męskich włosów

Pielęgnacja męskich włosów

Panowie powinni zadbać o włosy, a zwłaszcza o skórę głowy. Mężczyźni najczęściej mają problem z łupieżem. Wystarczy dobrać odpowiedni szampon przeciwłupieżowy. Najlepiej w tym celu po radę udać się do apteki i przynajmniej na początek walki z łupieżem zainwestować w szampony lecznicze dostępne wyłącznie w aptekach. Drugim problemem mężczyzn związanym z włosami jest ich wypadanie. Tu sprawa nie jest już tak prosta. Są co prawda szampony zapobiegające wypadaniu włosów, jednak jest to zazwyczaj sprawa genetyczna, na która zbyt wiele nie jesteśmy w stanie poradzić. Nie warto wierzyć reklamom, które polecają różne cudowne specyfiki na porost włosów. Cuda raczej się nie zdarzają. Warto jednak łysieć z godnością. Zapuszczanie resztki włosów, zakrywanie łysiny, poprzez zaczesywanie ich w jakiś dziwny sposób na łysinie jest mało estetyczne i raczej odpychające. Jeśli dopadło nas łysienie, powinniśmy ostrzyc włosy krótko. To jest o wiele estetyczniejszy sposób łysienia, a ponadto im włosy krótsze, tym dłużej pozostaną na naszej głowie. Jeśli mamy kształtną, ładną czaszkę, warto ogolić włosy na tak zwane zero. Wówczas nasza łysina wcale nie będzie rzucać się w oczy. Jeśli zaś chodzi o siwienie, to większości kobiet podobają się szpakowaci, a nawet całkiem siwi mężczyźni. Absolutnie nie pociągają nas natomiast włosy farbowane!

Sprzęt specjalistyczny dla chorych

Sprzęt specjalistyczny dla chorych

Jak wiadomo każdemu wszyscy chorzy aby się wyleczyć potrzebują leków oraz innych doustnych preparatów. Nie zawsze jednak apteka jest źródłem tego czego chory potrzebuje. Często do leczenia w ogóle nie stosuje się standardowych lekarstw. Między innymi wszelka niepełnosprawność nie bazuje na typowych lekarstwach, osoby niepełnosprawne potrzebują zazwyczaj specjalistycznego sprzęty, którego zadaniem jest powstrzymywanie ewolucji choroby, a nawet przywrócenie zdolności ruchowych oraz psychicznych. Taki odpowiedni do tego celu sprzęt mają wszystkie placówki rehabilitacyjne, jednak korzystanie z usług w takich miejscach jest ograniczony, ponieważ jest wielu chętnych. Dlatego właśnie częstotliwość z jaką chorzy mogą korzystać z rehabilitacji jest po prostu zbyt mała. Analizując ten problem lekarze stwierdzili, że większość ćwiczeń oraz specjalnych zabiegów można również wykonywać w domu. Niestety wiążą się z tym wydatki na sprzęt specjalistyczny, który kosztuje bardzo często ogromne pieniądze. Nie każdego, a wręcz tylko niektórych stać na zakup takiego sprzętu,

Jak skutecznie dbać o cerę trądzikową?

Jak skutecznie dbać o cerę trądzikową?

Cera trądzikowa to cera, która zwykle przysparza wielu problemów w codziennej pielęgnacji. Jak się okazuje, taką cerę posiadają nie tylko nastolatki, coraz częściej bowiem z problemami cery trądzikowej borykają się także kobiety po trzydziestce. Pielęgnacja takiej cery oczywiście nie jest łatwa, jeśli jednak poznamy kilka zasad skutecznej jej pielęgnacji, na pewno będzie się ona prezentować o wiele ładniej. Przede wszystkim starajmy się zwrócić uwagę na to, co jemy. Dieta jest niezwykle ważna i niestety osoby z cerą trądzikową nie powinny sięgać po ostre potrawy, dlatego warto się przyjrzeć bliżej temu, po co sięgamy, by wyeliminować tego rodzaju dania. Być może pomoże nam to w pielęgnacji cery, z której będą znikać wypryski oraz inne nieestetycznie wyglądające krostki. Co więcej, na pewno trzeba także właściwie dobierać kosmetyki. Nie każde bowiem nadają się do pielęgnacji cery trądzikowej i o tym powinniśmy pamiętać. Starajmy się wybierać przede wszystkim kosmetyki antybakteryjne, dzięki którym pielęgnacja cery trądzikowej będzie o wiele łatwiejsza. W ten sposób na pewno nie będzie nam ona już przysparzać tylu problemów co dotychczas. Ponadto stosujmy specjalne kremy antybakteryjne, przede wszystkim na noc, które również powinny ograniczać liczbę pojawiających się czerwonych wyprysków.

Błonnik niezwykła substancja

Błonnik niezwykła substancja

Błonnik reguluje wiele procesów związanych z przemianą materii, przede wszystkim cukrów i tłuszczów w naszym organizmie. Działa niemal jak lek na receptę, a występuje w wielu owocach i warzywach. Wpływa korzystnie na wydzielanie insuliny po jedzeniu, dlatego pomaga on również stabilizować poziom glukozy we krwi. Dlatego warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym są sprzymierzeńcem chorych na cukrzycę, zarówno typu 1, jak i 2. Jednym z najważniejszych zalet błonnika jest również jego działanie oczyszczające, eliminuje z organizmu metale ciężkie i toksyny. Jest również wskazany dla osób odchudzających się, daje on uczucie sytości i zmniejsza wchłanianie tłuszczów. Osoby takie powinny sięgnąć po: brokuły, cykoria, kabaczki, ogórki, kalafiory, kalarepa, szpinak, a z owoców grejpfruty, arbuzy, truskawki. Za źródło błonnika oprócz warzyw i owoców uznaje się również produkty zbożowe z pełnego przemiału, takie jak: otręby, kasze, musli, brązowy ryż, pieczywo pełnoziarniste i razowe. Błonnika nie zawierają między innymi: mięso, ryby, mleko, jaja, alkohole, masło, oleje i inne produkty tłuszczowe. Błonnik pokarmowy to nie jedna substancja, ale cały zespół związków polisacharydowych i niepolisacharydowych, występujące w ścianach komórkowych roślin.

Jak długo będziesz żył?

Jak długo będziesz żył?

Wydawać by się mogło, że długość życia to nieodkryta tajemnica. Obecnie jednak istnieją już testy z krwi, dzięki którym dowiemy się, jaki jest nasz prawdziwy biologiczny wiek organizmu. Tym samym można będzie określić ile lat życia nam jeszcze pozostało. Wszystko to dzięki badaniu długości telomerów, czyli elementów chromosomów, które znajdują się na ich końcach. Okazuje się, że z wiekiem ulegają one skróceniu, więc ich stan może na powiedzieć, jak wiele życia nam zostało. Teraz więc wystarczy mała próbka krwi i w laboratorium pod mikroskopem będzie widoczne wszystko jak na dłoni. Taki tekst niedługo będą mogli wykonać mieszkańcy Wielkiej Brytanii. Co prawda będzie on dość drogi, ale z pewnością znajdą się chętni na wykonanie takiego badania. Jest to trochę kontrowersyjne z etycznego punktu widzenia. Czy naprawdę bowiem chcemy wiedzieć kiedy tak naprawdę umrzemy? Raczej nie jest to miła świadomość. Socjologowie zapowiadają też, że tego rodzaju badania mogą być wykorzystywane przez przedstawicieli firm ubezpieczeniowych, ponieważ ludzie, kiedy dowiedzą się o potencjalnej długości swojego życia z pewnością będą czynić kroki służące zabezpieczeniu przyszłości swojej i swego potomstwa.

Owsianka idealna na początek dnia

Owsianka idealna na początek dnia

Owsianka jest posiłkiem znanym od wielu wieków, istnieją dowody, że jedzono ją już w epoce brązu, a więc 1800-1700 lat p.n.e. Współcześnie jest to danie dość popularna, ale nadal bardzo niedoceniane. Płatki owsiane należą do zbóż, które są największym źródłem białka oraz cennych aminokwasów. W połączeniu z mlekiem lub jogurtem są bogactwem witaminy B6, która wpływa na poprawę pamięci i koncentracji. W płatkach owsianych zawarta jest również witamina B1 oraz kwas pantotenowy, które hamują zmęczenie i rozdrażnienie. W ich składzie znajdują się także substancje antydepresyjne oraz poprawiające nastrój. Porcja owsianki jest doskonałym źródłem składników takich, jak magnez i żelazo, które pracują nad właściwym funkcjonowaniem organizmu. Płatki owsiane kryją w sobie dużą ilość cennego rozpuszczalnego błonnika, który chroni układ trawienny oraz wykazuje właściwości probiotyczne, wspomagając rozkład dobrych bakterii. Dzięki czemu przyczynia się do wspomagania pracy układu odpornościowego oraz jelita grubego. W zbożach zawarte są cenne tłuszcze, a owies zawiera ich największą ilość. Są one tym bardziej wartościowe, bowiem w zbożu tym znajdują się nienasycone kwasy tłuszczowe, a takich organizm nie potrafi samodzielnie wytworzyć. Ich ważne zadanie to np. wspomaganie w zapobieganiu i leczeniu miażdżycy. Badania dowiodły, że owsianka znajduje się na 3 miejscu najzdrowszych pokarmów świata, zaraz za owocami palmy acai i czosnkiem. Jest, więc idealną propozycją na śniadanie, które, jak wiadomo, jest najważniejszym posiłkiem dnia.