omega 3 6 9

Zapobiegaj problemom ze wzrokiem

Zapobiegaj problemom ze wzrokiem

Dbanie o wzrok to nie tylko ograniczanie wpatrywania się w ekran telewizora lub komputera, ale również odpowiednia dieta. W produktach, które spożywamy, powinna znaleźć się przede wszystkim witamina A, bo to ten składnik ma zbawienny wpływ na nasze oczy. Nie należy jednak przesadzać, ponieważ nadmiar witaminy A może zadziałać odwrotnie i spowodować problemy ze wzrokiem, a do tego nudności i swędzenie skóry, która w wyniku nadmiaru witaminy w organizmie przybiera żółtawy kolor. Niedobór objawia się wysychaniem spojówek i pogorszeniem widzenia, a także łuszczycą, suchą skórą i łamliwością paznokci. Znanym objawem braku witaminy A w organizmie jest tzw. „kurza ślepota”, czyli bardzo słabe widzenie po zmierzchu. Aby nie spotkały nas takie przypadłości, warto zadbać o uzupełnienie codziennej diety w około 1 mg niezbędnej dawki. Gdzie można ją znaleźć? Bogatym źródłem witaminy A jest wątroba oraz żółtko jaja. Największą dawkę znajdziemy w wątróbce drobiowej, najmniejszą w wieprzowej. Ponadto warto wprowadzić do swojej kuchni marchewkę, pietruszkę oraz szpinak. Najwięcej tej -cennej dla wzroku i prawidłowej wilgotności tkanek miękkich – witaminy znajduje się w tranie. Rybą, która odgrywa tutaj ogromną rolę, jest dorsz. Ponadto witaminę A znajdziemy w dyni, morelach, pomidorach oraz maśle i śmietanie.

Zdrowotne znaczenie błonnika

Zdrowotne znaczenie błonnika

Błonnik pojawia się na sklepowych półkach nie tylko w postaci warzyw i owoców, ale również w płatkach śniadaniowych, otrębach i musli. Istnieją produkty, które nie zawierają błonnika. Należy do nich m.in. mięso, mleko, masło czy alkohol. Czym charakteryzuje się ta substancja, skoro zyskuje uznanie dietetyków i jest chętnie kupowana przez osoby dbające o swoją sylwetkę? Przede wszystkim trzeba wiedzieć o tym, że błonnik pomaga regulować trawienie i jest polecany osobom ze skłonnościami do zaparć i nieregularnego wypróżniania się. To problem, o którym nie wszyscy mówią, ale można pomóc sobie poprzez dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości błonnika. Ponadto pomaga on w regulowaniu ciśnienia krwi, a także przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu. Błonnik ma zbawienny wpływ na jelita oraz przewód pokarmowy. Dlatego jest doceniany przez lekarzy i polecany osobom z nadwagą czy skłonnością do otyłości. Znajduje się także w diecie cukrzyków, ponieważ pozwala obniżać poziom glukozy we krwi. Jeżeli nie spożywamy produktów bogatych w błonnik, możemy dostarczyć go organizmowi dzięki specjalistycznym suplementom diety, których nie brakuje na rynku. Pamiętajmy też, aby nie przesadzić. Zamiast pomóc, błonnik może wtedy spowodować ból brzucha czy wzdęcia. Nie powinny go stosować osoby z wrzodami oraz poważnymi stanami zapalnymi układu pokarmowego.